Kunstforedrag og teater-danse-koncert-forestilling

lør / 1. juni / 2024 kl. / 17:00 – / 21:30

Der er tale om både en familieforestilling og et kunst- og kulturhistorisk projekt, der bidrager til at vise og fortælle om kunst og kultur på Sygehusgrunden – og også medvirker til at styrke Holstebro Kommunes og Sygehusgrundens kulturprofil.

PROGRAM

Kl. 17.00 – 18.00: Gratis tango-workshop/intro for begyndere – lær at danse argentinsk tango med lette trin og basisfigur – kom gerne alene eller sammen med andre.
Kl. 18.00 – 18.45: Anretning fra MuseumsCafeen i Holstebro. Pris 100 kr. Bestilling ved Jette Aas, tlf./sms 25 33 90 34 eller til: jette@aas.dk senest 28. maj. Betaling: Til bankkonto: 9589 – 6893222454 – Nordea Bank – eller til mobilepay: 2127 3842 – eller på stedet. De kan køber forfriskninger på stedet.
Kl. 19.00 – 19.35: Kunstforedrag: Om Thorvaldsen, museet, reliefferne, Ida Brun mv. v/Margrete Floryan, overinspektør, ph.d., Thorvaldsens Museum og bl.a. forfatter til bogen ”Bertel Thorvaldsens kunst i Danmark”
Kl. 19.35 – 19.50: Guidet rundvisning: Thorvaldsens vægrelieffer på Sygehusgrunden v/ Margrethe Floryan overinspektør og kunsthistoriker Phd. Pris: 50,- kr. (Foredrag og rundvisning)
Kl. 20.00 – 21.30: Premiere på teater-danse-koncert forestilling: Tango Teatro/Los Guardiola fra Paris og Los Milonguitas fra Paris. Pris 150 kr. (Forestilling)
Børn/Unge under 18 år gratis entre – dog undtaget anretning fra Museums-Cafeen og forfriskninger.

OM FORESTILLINGEN

Det bliver en alsidig teater-koncert-forestilling fra det antikke og græske mytologi og om Thorvaldsens relation til Ida Brun og hendes attituder. Ida Brun var Danmarks første performer-kunstner, som blev meget berømt ude i Europa bl.a. hendes mime-dans og attitude-dans bl.a. over det antikke hvor der kommer indslag over det i forestillingen med akkompagnement af de klassiske musikere fra Paris.
Der bliver også et indslag med relation til en af vægreliefferne på Sygehusgrunden.
Danmarkshistorie og verdenshistorie – da vi også har par tango-indslag fra deres tango-komedie og H.C. Andersens Hyrdinden og Skorstensfejeren og deres berømte balletnummer – en balletdanser møder en tangodanser.
Det klassiske orkester fra Paris bliver med en berømt klassisk pianist og koncertmester fra Paris Chloë Pfeiffer sammen med det klassiske tango-orkester Los Milonguitas fra Paris. Se hende give koncert her – Mendelssohn – Die Hebriden.
Mendelssohn og Thorvaldsen havde relation til hinanden. Mendelssohn spillede for Thorvaldsens i hans store atelier i Rom mens han modellerede hans skulpturer og relieffer.

TILMELDING

Reserver plads/billet ved at sende en mail til svenning@tangomidtvest.dk eller tlf./sms til 2127 3842 – og man kan også tilmelde sig og betale kontant på stedet ved indgangen på dagen.
Eller betaling til: Bankkonto: 9589 – 6893222454 – Nordea Bank – eller til mobilepay: 2127 3842
Arrangør: Kulturforeningen Tango MidtVest
Kulturforeningen Tango MidtVest svenning@tangomidtvest.dk/tlf. 2127 3842 www.tangomidtvest.dk