Daniel bruger arkitekturen i arbejdet med børn og kunst

I marts inviterede Holstebro Kunstskole til en todages workshop med kunstneren Daniel Van der Noon i deres lokaler på Sygehusgrunden. Workshoppen henvendte sig til børn i alderen 8-14 år og havde til formål at fremme dialogen mellem børn gennem tegning samt ved at kombinere arkitektur, kunst og børnenes frie fantasi.

Børn har et unikt kunstnerisk potentiale

Holstebro Kunstskole, der til daglig ledes af Ilze Rudzite og Forening Holstebro Kunstskole, fik støtte til afholdelse af workshoppen fra Landsforeningen Børn Kunst & Billeder. Herigennem blev de præsenteret for Daniel Van der Noon, der så et stort potentiale i at arbejde med børnene. Han siger:

Hvert mikrosekund, hvor et barn er engageret i at tegne, vokser det barn, lærer og bliver mere sikker på de mentale værktøjer, de bruger til at forme verden omkring dem.

Holstebro Kunstskole udbyder undervisning til børn og unge med fokus på børns unikke kreative ressourcer, og Daniel deler opfattelsen:

”Børn er fri for begrænsninger, især når de bliver opmuntret til at bryde dem. Som med alle andre mennesker, var jeg nødt til at opbygge et kreativt, støttende og positivt miljø, hvor de følte sig godt tilpas med at dele deres fantastiske ideer. Tegning er et sikkert og godt sted for børn at udforske deres fantasi og giver os et vidunderligt indblik i fantasiens potentiale.”

foto: Mark Dyer

Et trygt rum til fantasifulde udfoldelser

Igennem workshoppens seks timer, præsenterede Daniel børnene for forskellige tegneoplevelser, der skulle stimulere deres sind og sanser. Her arbejdede de blandt andet med bind for øjnene, bananskræller, eksisterende bygninger og treminutters fantasitegninger, der fx kunne lyde: ”Tegn en balletskole på et rumskib,” hvorefter alle børn arbejdede simultant og derefter præsenterede hinanden for deres løsninger.

Jeg forestiller mig, at de er verdens fremtidige arkitekter. Jeg viser dem kreative bygninger for at bevise for dem, at skøre ideer også findes i verden. Børn er lige så meget en del af vores arkitektur som alle andre medlemmer af samfundet, så det er vigtigt, at vi lytter til dem og forstår deres ideer.

Sammen med Daniel, guidede Ilze børnene i workshoppen. Her var det tydeligt at mærke, hvordan deres engagement og kunstneriske interesse smittede af på børnene. Nogle af de børn, der også er faste elever på Kunstskolen, havde medbragt egne tegneredskaber, og udnyttede derved workshoppen til at dygtiggøre sig inde for deres niche af tegnefaget.

Denne særlige stemning så Daniel også: ”Der er lagt en masse kærlighed og entusiasme i stedet (red. Kunstskolen). Det er et farverigt og håbefuldt sted, hvor børnene i Holstebro kan skabe minder, venskaber og en forbindelse til kunst, som jeg håber, de aldrig vil forlade.”

foto: Mark Dyer

Udstilles på Enghavevej

På workshoppen kreerede børnene mange bud på, hvordan Holstebros kendte bygninger kan få et ’børnetwist’ – den ikoniske Nørrelandskirke er blandt andet omdannet til badeland, imens Sygehusgrundens Sengetårn har fået en rutsjebane ned fra taget.

Efter workshoppen har Ilze og fotograf Mark samlet børnenes kreative tegninger sammen, og der bliver arbejdet på at digitalisere og samle alle værkerne til en stor kollage, som herefter skal skaleres op og printes i folie. Folien skal derefter beklæde facaden på Sygehusgrundens køkkenbygning, der vender ud mod krydset på Enghavevej.

På den måde får workshoppen et efterliv som facadekunst og skaber liv på en ellers kedelig bygning.

Kunstværket forventes at blive monteret i løbet af foråret.

Læs mere om Holstebro Kunstskole på www.holstebrokunstskole.dk og oplev deres åbne workshop til Sygehusgrundens forårsfestival den 4. maj, hvor Kunstskolen invitere til udfoldelse af bæredygtig kunst for både store og små.

topfoto: Marc Dyer