Fortiden, nutiden og fremtiden på Sygehusgrunden

En ny formidlingsrute giver både et historisk indblik og løfter sløret for fremtidsplanerne for det tidligere sygehus midt i Holstebro.

Der er sikkert mange i Holstebro og omegn, der har tilbragt timer på gangen ved den tidligere røntgenafdeling. Mange har formentlig også været forbi fødegangen eller fået taget en blodprøve. Men det er formentlig de færreste, der ved, hvilken bygning der var tuberkulosesanatorium. At skorstenen er 52 meter høj og bygget af én mand. Eller at den ældste bygning fra 1894 stadig står med originale Thorvaldsen relieffer.

Sygehusgrunden i dag

Ud over de historiske fakta, så fortæller de syv stop på formidlingsruten også om, hvad der sker på Sygehusgrunden i dag. Der er nemlig stadig liv i bygningerne. Blandt andet Region Midtjylland, der har flere kontorer på grunden, Færchfonden, Udlændingestyrelsen, Holstebro Kunstskole m.fl. De bor alle til leje midlertidigt, indtil bygningerne bliver solgt til investorer, der med respekt for arkitekturen og på bæredygtig vis vil bevare, genbruge og transformere bygningerne.Formidlingsruten gør stop ved Køkkenet og Kedlen, som igen i dag har fået vigtige funktioner. Med genbrugsmaterialer fra andre steder på grunden er rummene blevet gjort klar til at fungere som centrale samlingspunkter for arrangementer, fælles spisninger og oplevelser, fx indtager Songwriters in a Box Kedlen torsdag den 16. maj.

Sygehusgrunden anno 2038

En mangfoldig blanding af senior-bofællesskaber, ungdomsboliger, almennyttige boliger, ejerlejligheder, uddannelsesinstitutioner, erhverv og kultur. Et blomstrende byliv med grønne byrum, bydelsforeninger og berigende fællesskaber på tværs. En pulserende bydel, der binder midtbyen og anlægget sammen. Sådan ser Sygehusgrunden ud i 2038.

Det er i hvert fald visionen, og undervejs på formidlingsruten er der illustrationer af, hvordan området kan komme til at se ud i fremtiden.