Frivillige sender operationsudstyr til Ukraine

Teknisk udstyr, lamper og steriliseringsskabe. Frivillige fra Hardernes Y’s Mens Club er i fuld sving med at skrue efterladt udstyr ned og skille det ad, så det kan blive sendt til Ukraine.

I starten af 2022 blev alle sygehusfunktioner flyttet fra Holstebro til Regionshospitalet Gødstrup. Meget blev flyttet med, og ellers blev der solgt ud, doneret og sorteret til fremtidig genanvendelse.

Nogle af de efterladte genstande har dog så specifikke formål, at ikke hvem som helst kan eller må genbruge dem. Og det er derfor, der indtil nu stadig har været udstyr, lamper og skabe på de tidligere operationsstuer.

Men om lidt er stuerne tomme. Frivillige fra Hardernes Y’s Mens Club er nemlig igen rykket ind for i samarbejde med Bevar Ukraine få samlet udstyr sammen, pakket det på lastbiler og kørt til Ukraine.

Enorm efterspørgsel og lige så stor lyst til at hjælpe

Krigen i Ukraine har betydet et enormt behov og efterspørgsel på medicinsk- og operationsudstyr. Og i Holstebro er der stor lyst til at hjælpe.

På Sygehusgrunden er direktør Thomas Leerberg begejstret for, at det efterladte udstyr rent faktisk kan komme til at gøre nytte et andet sted – og særligt for at det kommer et sted hen, hvor der virkelig er brug for det. Og så er han meget taknemmelig for de frivillige kræfter fra Y’s Mens, som selv er ret beskedne, men også er enige om, at det er et vigtigt arbejde, de udfører.

”Hvis det, at vi bruger noget tid på at få udstyret pillet ned og sendt afsted, kan gøre, at de i Ukraine bevarer håbet, så er det godt givet ud.”

Sådan siger Henning Bøtkjær Jensen, der er kommet for at give en hånd med på Sygehusgrunden.

En anden frivillig og medlem af Y’s Mens Club, Knud Erik Lynggaard, supplerer: ”Det er jo helt unikt, at der står så meget udstyr, der slet ikke skal bruges herhjemme. Så det er dejligt, at det kan komme derned og hjælpe.”

De frivillige fra Hardernes Y’s Mens Club forventer at bruge de næste par uger på arbejdet. De er alle pensionister, og til den her opgave kommer deres tidligere erhvervsprofessioner dem til gode:

Om en skrue sidder i operationsudstyr eller i en mejetærsker, det kommer sig jo ikke så nøje,” smiler Knud Erik Lynggaard, der er tidligere landbrugsmekaniker.

De frivillige er en god blanding af tidligere tømrere, murere, mekanikere og en enkelt politimand, og når der er noget de ikke selv kan, er de gode til at spørge deres netværk om hjælp:

Jeg har en ven i Sunds, han hjælper med alt muligt. Nu stod vi så og manglede en sakselift, og så kom han lige med sådan en,” fortæller Knud Erik Lynggaard.

Det er Hardernes Y’s Mens Club, der står for selve nedtagningen og pakningen af udstyret. Men de arbejder tæt sammen med Bevar Ukraine, som har kontakterne i Ukraine og ved lige præcis, hvor udstyret kan komme ind i landet og gavne mest.