Kom med rundt på Sygehusgrunden

Kom med rundt på Sygehuset

Holstebro Centralsygehus blev nedlagt i februar 2022.

Fra at have været en aktiv arbejdsplads for 1.500 ansatte, der tog sig af næsten 1.000 patienter hver dag, står bygninger og grund nu og venter på en ny funktion som en ny del af midtbyen i Holstebro.

Udviklingen vil ske over de næste 12-15 år, med boliger, institutioner, erhverv, kultur og kunst, lige som vi ellers gør det i Holstebro for det ligger dybt i vort DNA.

Sygehusgrunden er forskellig fra alle andre projekter i Danmark, der udvikler byområder, bl.a. fordi langt de fleste bygninger bevares (kun 2-3% rives ned), at målet er en CO2-neutral bydel og at overskud fra salg geninvesteres i bæredygtige løsninger på grunden.

Så Sygehusgrunden er unik, både lokalt, nationalt og internationalt.

Der er mange muligheder for at skabe en attraktiv rum for fremtiden i Holstebro, så se videoen herunder og kom en tur med rundt i de fine bygninger.

Sygehusgrunden er på samlet 8,3 hektar beliggende mellem gågaden og lystanlægget, som en del af Holstebro midtby.

På grunden er der 86.286 m2 eksisterende bygninger, fordelt på 28 forskellige bygningsafsnit, hvor den ældste bygning er fra 1894 og den yngste er fra 2009.

Der er bygget en ny bygning cirka hvert 5. år gennem en 100 årig periode, så bygningerne er et udsnit af dansk bygningsarv, byggeteknologi og håndværk.

Samlet har bygningerne cirka 1.400 toiletter, cirka 250 køkkener, 75 boliger, 1 nødgenerator, en skorsten på 50 meter og 27 elevatorer.

Der var cirka 1.500 ansatte på Sygehuset da det var i funktion, der var sengepladser til 400 og mindst lige så mange havde deres gang i ambulant behandling.