Ida vil invitere byen indenfor

Ny projektmedarbejder

Ida Møller-Dam er nyansat projektmedarbejder hos Sygehusgrunden, hvor hun skal arbejde med alt lige fra kommunikation til den midlertidige benyttelse af Sygehusgrunden.

”Der er ikke noget ved at udvikle et så stort og spændende projekt som det her, hvis vi ikke kan dele glæden med resten af byen.”

Sådan siger Ida Møller-Dam, der har en uddannelse i medieledelse og produktion.

Et stort år i Holstebro

2024 er et stort år i Holstebro, hvor kulturelle aktiviteter fylder byens kalender – og her skal Sygehusgrunden også være synlig. Et folkekøkken, et nyt venue til performance og nye udemiljøer er noget af det, der skal være klar til at blive vist frem for de interesserede i foråret.

Idas store mål er at inddrage de helt almindelige og nysgerrige borgere i, hvad der egentlig foregår på det gamle sygehusareal:

Det kan hurtigt virke fjernt og stillestående, når man ser på projektet udefra, selvom os der arbejder her til daglig sagtens kan se forandringerne. Nu skal resten af byen også have mulighed for at følge med, både gennem aktiviteter og flere kommunikationsflader”.

Lige nu er Ida i gang med at udvikle en formidlingsrute, der skal være tilgængelig for alle og dele fortællingen om nogle af de mange planer for området. Her arbejder Ida blandt andet med fortælleformer og den kreative aktivering af de besøgende på grunden.

Når foråret kommer, vil de centrale udearealer blive aktiveret og gjort mere indbydende, så der kan blive en mere cirkulerende aktivitet, og byen kan få en ny udendørs oase at mødes i.

Sygehusgrunden er på samlet 8,3 hektar beliggende mellem gågaden og lystanlægget, som en del af Holstebro midtby.

På grunden er der 86.286 m2 eksisterende bygninger, fordelt på 28 forskellige bygningsafsnit, hvor den ældste bygning er fra 1894 og den yngste er fra 2009.

Der er bygget en ny bygning cirka hvert 5. år gennem en 100 årig periode, så bygningerne er et udsnit af dansk bygningsarv, byggeteknologi og håndværk.

Samlet har bygningerne cirka 1.400 toiletter, cirka 250 køkkener, 75 boliger, 1 nødgenerator, en skorsten på 50 meter og 27 elevatorer.