Kunstforedrag, rundvisning og forestilling på Sygehusgrunden

Søndag den 1. september inviterer Kulturforeningen Tango MidtVest inden for på Sygehusgrunden til en søndag i kunstens, kulturhistorien og tangoens tegn.

Der er tale om både en familieforestilling og et kunst- og kulturhistorisk projekt, der bidrager til at vise og fortælle om kunst og kultur på Sygehusgrunden – og også medvirker til at styrke Holstebro Kommunes og Sygehusgrundens kulturprofil.

Program

13.30 – 14.15 – Spændende kunstforedrag af Margrethe Floryan museums-overinspektør Phd. kunsthistoriker og forfatter fra Thorvaldsens Museum og bl.a. forfatter til bogen ”Bertel Thorvaldsens kunst i Danmark” – Foredraget er bl.a. om Bertel Thorvaldsen, museet, vægreliefferne på Sygehusgrunden og om danseren Ida Brun, som var Danmarks første performer-kunstner, som blev meget berømt i Europa som inspirerede Thorvaldsen og andre verdensberømte kunstnere.
14.15 – 14.40 – Guidet rundvisning til de 3 lokaler med Thorvaldsens vægrelieffer i bygningen ved foredragssalen.
Kunstforedrag/rundvisning:
Pris 50 kr pr person. Børn/unge under 18 år gratis entre.
14.40 – 15.00 – 1 glas gratis velkomst-drink – champagne alkoholfri eller 1 glas økologisk frugtsaft serveres til alle.
Der kan købes økologisk brød, ost og tilbehør – 50 kr pr person.
Forfriskninger kan købes på stedet.
15.00 – 16.30 – Teater-koncert-danse-forestillingen – “Le pantomime danzanti con concerto” (ca. 2×45 min. med en kort pause på ca. 10 min)
Pris 150 kr. pr. person. Børn og unge under 18 år gratis entre.

Om forestillingen

Det bliver en alsidig unik og original teater-koncert-forestilling bl.a. fra det antikke og græske mytologi og om Bertel Thorvaldsens relation til Ida Brun og hendes æstetiske attitude og mime-dans, som inspirerede Thorvaldsen og andre verdensberømte kunstnere.
Ida Brun var Danmarks første performer-kunstner, som blev meget berømt ude i Europa bl.a. hendes mime-dans og attitude-dans, bl.a. over det antikke hvor der kommer indslag over det i forestillingen med koncert-akkompagnement af de klassiske musikere.

Der bliver også et indslag med relation til en af Thorvaldsens vægrelieffer på Sygehusgrunden.
Samt premiere på et helt nyt indslag med akkompagnement af musikerne. “Cupid/Amor og Psyche” af den Platon inspirerede filosof/latinske forfatter Apulejus fra år ca. 160 e.Kr.
Danmarkshistorie og international kunst og kulturhistorie – da der også indgår par indslag fra deres tango-komedie og H.C. Andersens Hyrdinden og Skorstensfejeren og deres berømte balletnummer – en balletdanser møder en tangodanser.
Musikerne akkompagnerer kunstnerne og giver også rene koncert-indslag.
I forestillingen indgår der flere spændende forskellige kunst- og kulturhistoriske indslag.
Vi vil opleve en forestilling med både ballet – pantomime/attitude-dans – og lidt tango-dans.
Samt vi vil opleve en fantastisk komposition “Bertel” af komponisten Simone Tolomeo på bandoneon med en hyldest til Bertel Thorvaldsen.
Der vil i programmet indgå et indslag af den berømte klassiske komponist Mendelssohn, og par indslag af komponisten C.E.F. Weyse som var en af guldalderens mest kendte danske komponister og organist i Thorvaldsens levetid som man lyttede til. Kendt for sine melodier til danske fædrelandssange og salmer til tekster af N.F.S. Grundtvig og B.S. Ingemann samt julemelodier, og har komponeret syv symfonier, klavermusik, kantater og operaer/syngespil.
Weyse har også akkompagneret Ida Brun, når hun optrådte med hendes mime-dans
Weyse har netop i år 250 års jubilæum, da han blev født i år 1774.
Mendelssohn og Thorvaldsen havde relation til hinanden. Mendelssohn spillede for Thorvaldsen i hans store atelier i Rom nogle gange mens han modellerede hans skulpturer og relieffer. Thorvaldsen akkompagnerede også Ida Brun på guitar – da han selv var en habil musiker.

Reserver plads ved at sende en mail til: svenning@tangomidtvest.dk
eller tlf./sms til 2127 3842.
Betaling kan ske til Tango MidtVest´s bankkonto: 9589 – 6893222454 Nordea Bank. Eller kontant på stedet.
Eller til mobilepay 28264
Arrangør: Kulturforeningen Tango MidtVest i samarbejde med Sygehusgrunden.
(Ide/koncept: Svenning H. Sørensen i samarbejde med kunstnerne)
Arrangementet er støttet af Holstebro Kommune og Færch Fonden og i samarbejde med Sygehusgrunden – og er en del af Holstebro 750 års Købstads Jubilæum.

Arrangementet er støttet af Holstebro Kommunes Jubilæumspulje.

Find vej

Der er 3 gratis parkeringsmuligheder uden tidsbegrænsning:
Lægårdvej 12E, Holstebro ca. 75 meter fra indgang U/bygning 18. Nygade 22, Holstebro. På den anden side af Enghavevej, ca. 40 meter fra indgang U/Bygning 18. Schaumburgvej 4 og 12, Holstebro – stor parkeringsplads ca. 200 meter fra Indgang U/Bygning 18.
Hele arrangementet foregår i foredragssalen 2. sal op af trappen, med elevator tryk på 5. etage. Indgang U/Bygning 18 – på Sygehusgrunden. Se kortoversigt hvor indgang U er.
Guidet rundvisning lige efter foredraget til vægreliefferne af Thorvaldsen foregår lige over på den anden side af foredragssalen i bygningen lige ved siden af og man bliver guidet tilbage igen til foredragssalen forestillingen. Rundvisningen varer ca. 20 min.