Kunstforedrag og teater-danse-koncert-forestilling

Lørdag den 1. juni 2024 inviterer Kulturforeningen Tango MidtVest til kunstforedrag og teater-danse-koncert-forestilling på Sygehusgrunden.

Der er tale om både en familieforestilling og et kunst- og kulturhistorisk projekt, der bidrager til at vise og fortælle om kunst og kultur på Sygehusgrunden – og også medvirker til at styrke Holstebro Kommunes og Sygehusgrundens kulturprofil.

Kl. 17.00 – 18.00
Gratis tango-workshop/intro for begyndere – lær at danse argentinsk tango med lette trin og basisfigur – kom gerne alene eller sammen med andre.

Kl. 18.00 – 18.45
1 glas gratis velkomst-champagne-drink til alle serveres hele dagen/aftenen.

Der kan bestilles tre forskellige anretninger (fisk, kød eller vegetar med brød og dressing) fra MuseumsCafeen til 100 kr. Bestilling senest torsdag 30. maj til: Jette Aas sms/ring til 25 33 90 34 eller mail til: jette@aas.dk eller til: svenning@tangomidtvest.dk  eller tlf./sms til 2127 3842. Der kan købes forfriskninger på stedet.

Kl. 19.00 – 19.35
Kunstforedrag: Om Thorvaldsen, museet, reliefferne, Ida Brun mv. v/Margrete Floryan, overinspektør, ph.d., Thorvaldsens Museum og bl.a. forfatter til bogen ”Bertel Thorvaldsens kunst i Danmark”

Kl. 19.35 – 19.50
Guidet rundvisning: Thorvaldsens vægrelieffer på Sygehusgrunden v/ Margrethe Floryan overinspektør og kunsthistoriker Phd. Pris: 50,- kr. (Foredrag og rundvisning)

Kl. 20.00 – 21.30
Premiere på teater-danse-koncert forestilling: Tango Teatro/Los Guardiola fra Paris og Los Milonguitas fra Paris. Pris 150 kr. (Forestilling)

Kl. ca. 21.35 – 23.15 Tango-Salon for alle – gratis – med tango-dj. – lige efter forestillingen.

Børn/Unge under 18 år gratis entre – dog undtaget anretning fra Museums-Cafeen og forfriskninger.

Om forestillingen

Det bliver en alsidig teater-koncert-forestilling fra det antikke og græske mytologi og om Thorvaldsens relation til Ida Brun og hendes attituder. Ida Brun var Danmarks første performer-kunstner, som blev meget berømt ude i Europa bl.a. hendes mime-dans og attitude-dans bl.a. over det antikke hvor der kommer indslag over det i forestillingen med akkompagnement af de klassiske musikere fra Paris.

Der bliver også et indslag med relation til en af vægreliefferne på Sygehusgrunden.

Danmarkshistorie og verdenshistorie – da vi også har par tango-indslag fra deres tango-komedie og H.C. Andersens Hyrdinden og Skorstensfejeren og deres berømte balletnummer – en balletdanser møder en tangodanser.

Det klassiske orkester bliver med gæstesolist og klassisk pianist Fernando Viani fra Schweiz og med koncertmester og komponist Simone Tolomeo på bandoneon fra Paris fra tango-orkester Los Milonguitas fra Paris og med solist og violinvirtuos Roberto Sarno fra Italien.

Der vil i programmet indgå et indslag af den berømte klassiske komponist Felix Mendelssohn – ”Die Hebriden”

Mendelssohn og Thorvaldsen havde relation til hinanden. Mendelssohn spillede for Thorvaldsens i hans store atelier i Rom mens han modellerede hans skulpturer og relieffer.

Tilmelding

Reserver plads/billet ved at sende en mail til svenning@tangomidtvest.dk eller tlf./sms til 2127 3842 – man kan også tilmelde sig og betale kontant på stedet ved indgangen på dagen.

Eller betaling til:  Bankkonto 9589 – 6893222454,  Nordea Bank eller til mobilepay 2127 3842

Arrangør: Kulturforeningen Tango MidtVest

Kulturforeningen Tango MidtVest
svenning@tangomidtvest.dk  tlf. 2127 3842

www.tangomidtvest.dk

www.facebook.com/tangomidtvest

www.facebook.com/groups/1511557179136768

Arrangementet er støttet af Holstebro Kommunes Jubilæumspulje.

Find vej

Arrangementet foregår på Sygehusgrunden, Lægårdvej 12U, bygning 18, foredragssalen 2. sal op af trappen – med elevator 5. etage.

For parkering henvises til Schaumburgvej eller Nørreport.