Kim står for projekter

Projektkoordinator med opgaver fordelt på 86.286 kvm

”Jeg kigger efter basale ting ligesom i et privat hus”, siger Kim Andersen.

Som projektkoordinator på Sygehusgrunden er forskellen dog til at få øje på. For modsat et lille parcelhus på en villavej, strækker Sygehusgrunden sig over 86.286 kvadratmeter og indeholder 34 bygninger, over 1400 toiletter og ca. 250 køkkener.

En almindelig uge rummer derfor en stor del vedligehold, når de mange bygninger skal tilses.

”Der er meget at se efter. Jeg tager mig af de rå bygningsmure, vinduer og tage og tjekker typisk, om der er hul i taget, om vinduerne er i stykker og lukkede, så der ikke drypper vand ind”, fortæller Kim Andersen og tilføjer, at særligt vandskader er vigtige at forhindre, da de forringer bygningernes værdi.

40 opkald og bred berøringsflade

Udover de ugentlige check-up ture på de lange hospitalsgange, er andre opgaver også til at få øje på. Og ikke mindst høre:

”Jeg får nok 40 opkald om dagen – fra virksomheder der vil låne et lokale til fremvisninger og andre borgerhenvendelser”.

Ofte ligger der en del research arbejde, når nye projekter tager form, og hvad der rent praktisk og juridisk kan lade sig gøre, hvis nye købere har tænkt sig at realisere deres bolig- eller erhvervsdrømme.

Da Sygehusgrunden rummer et utal af forskelligartede bygningskroppe og rum, er henvendelserne mange og forespørgslerne brede. Fra fysioterapeuter og læger der har brug for klinikker til kontorbygninger og pop up events.

”Den ene dag kommer der en læge, som søger en praksis, hvor jeg så skal finde ud af, om det kan lade sig gøre. Den næste dag er der forespørgsler om et halloween event eller et byggeprojekt, hvor der skal lukkes håndværkere ind og ud, siger Kim Andersen.

Både pop up events, som særligt sker i samarbejde med Holstebro Udvikling, samt erhvervsmæssig udleje kræver stor planlægning i forhold til sikkerhed og flugtveje i tilfælde af brand.

Dagene er aldrig ens

I processen med udlejning, køb og løbende events er kommunen et naturligt led, når projekter bliver en realitet.

”Når vi ved, hvad bygningen skal bruges til, så ansøger vi kommunen og myndighederne om tilladelser”, forklarer Kim Andersen, der alt afhængig af projektet også er i jævnlig kontakt med Regionen, Udlændingestyrelsen og andre institutioner.

Fællesnævner for de mange opgaver og den store berøringsflade er netop mangfoldigheden i hverdagen. Og for Kim Andersen er det en motiverende faktor i det nye byudviklingsprojekt.

”Det er jo et spændende arbejde med transformationen af sygehusgrunden. Dagene her er altid forskellige, vi hjælper hinanden med alle opgaverne, og der kommer altid nye ting ind”.

Sygehusgrunden er på samlet 8,3 hektar beliggende mellem gågaden og lystanlægget, som en del af Holstebro midtby.

På grunden er der 86.286 m2 eksisterende bygninger, fordelt på 28 forskellige bygningsafsnit, hvor den ældste bygning er fra 1894 og den yngste er fra 2009.

Der er bygget en ny bygning cirka hvert 5. år gennem en 100 årig periode, så bygningerne er et udsnit af dansk bygningsarv, byggeteknologi og håndværk.

Samlet har bygningerne cirka 1.400 toiletter, cirka 250 køkkener, 75 boliger, 1 nødgenerator, en skorsten på 50 meter og 27 elevatorer.