Lars står for driften

Drift og vedligehold af 34 bygninger

Ventilation, vandskader eller udskiftning af relæer. – Al drift med el, vand og varme er fast inventar for Lars Bylov, når de 34 bygninger på sygehusgrunden skal tjekkes efter og vedligeholdes.

Med en bygningsmasse på over 86.000 kvm er sygehusgrunden stor og opgaverne mange. En almindelig dag løber nemt op på 100 tryk på diverse døråbnere og stikkontakter ligesom Lars Bylov drejer, installerer og fikser ting, som fast del af de daglige ruter.

”Der er problemer med pumpestyringen i dag. Et relæ er gået i stykker, så det skal skiftes før den kører igen”, siger Lars og forklarer, at alarmen til grundvandspumpen gik midt om natten.

Ved små elektriske fejl, laver ham dem selv og med en baggrund som elektriker, er der mange ting i bygningerne, han selv ordner.

Det gælder også relæet i pumpestyringen, som bliver udskiftet, hvorefter pumperne igen kører automatisk, så grundvandet kan ledes væk og vandstanden holdes nede.

”Jeg dækker bogstavelig talt alle bygningerne fra kælder til loft”

En hær af ekstra hænder

De større opgaver kræver ekstra kræfter udefra. Som naturlig del i at vedligeholde bygningerne på sygehusgrunden, er der en fast liste med virksomhedskontakter.

”Vi har mange håndværkere til at hjælpe os. Lige nu er der en kloakmand og en montør, som hjælper med at udjævne skader ved et løst kloakdæksel udenfor. Så vi har forskellige håndværkere som murer, elektrikere, VVS og tømrer”, fortæller Lars og tilføjer, at en stor del af tiden går med at tage imod og vise de forskellige håndværkere, hvor de skal hen, og hvad der skal repareres.

Men det er nødvendigt. Og de praktiske foranstaltninger kommer med alderen:

”Det er jo nogle ret gamle bygninger. De nyeste er 20 år og de ældste 130”.

Ifølge Lars Bylov holder bygningen på de 130 år sig næsten lige så godt, som alle de andre. Havde det ikke været for en rimelig modernisering indtil for 20 år siden, havde bygningerne trængt til en større hånd end det nu er tilfældet.

Hele vejen rundt på 14 dage

De daglige runder på sygehusgrunden fører både til etagerne under jorden til Sengetårnets øverste etage på 9. sal. Samtlige rum er blevet tjekket og tilset. Normalt tager det to uger.

”Jeg dækker bogstavelig talt alle bygningerne fra kælder til loft”, siger Lars, der kun en enkelt gang fandt et lille rum under en trappe, han ikke havde set før.

Udover det oversete rum, opdager han det meste på de to timer, han bruger på sine daglige ture. Og netop de mange ture, er sammen med de alsidige dage, det, som gør arbejdet spændende.

”Det gode ved at arbejde her er, at jeg selv planlægger min dag. Jeg skal selvfølgelig være sikker på, at der ikke sker bygningerne noget, men det er op til mig selv at finde ud af, hvordan jeg får det gjort. Alle dage er forskellige”, runder Lars Bylov af.

Sygehusgrunden er på samlet 8,3 hektar beliggende mellem gågaden og lystanlægget, som en del af Holstebro midtby.

På grunden er der 86.286 m2 eksisterende bygninger, fordelt på 28 forskellige bygningsafsnit, hvor den ældste bygning er fra 1894 og den yngste er fra 2009.

Der er bygget en ny bygning cirka hvert 5. år gennem en 100 årig periode, så bygningerne er et udsnit af dansk bygningsarv, byggeteknologi og håndværk.

Samlet har bygningerne cirka 1.400 toiletter, cirka 250 køkkener, 75 boliger, 1 nødgenerator, en skorsten på 50 meter og 27 elevatorer.

Der var cirka 1.500 ansatte på Sygehuset da det var i funktion, der var sengepladser til 400 og mindst lige så mange havde deres gang i ambulant behandling.