To tidligere sygeplejersker flytter ind på Sygehusgrunden

Tidligere sygeplejersker tilbage på Sygehusgrunden

… denne gang er missionen ikke at hjælpe syge mennesker med fysiske skader, men at forebygge tilstande som blandt andet angst, depression, stress, forhøjet blodtryk og opnå fysisk sundhed og mental trivsel. Camilla Qvist og Merete Dueholm har skabt PranaUniverset, hvor mediyoga og øreakupunktur udgør de centrale behandlingsformer.

Engang var Sygehuset fælles arbejdsplads for Camilla Qvist og Merete Dueholm. I dag er de to tidligere sygeplejersker med over 30 års erfaring stadig kollegaer. Men de travle sygehusgange og medicin som middel til at opnå bedring er skiftet ud med rolige lokaler i selvsamme bygninger – og med blide yoga- og åndedrætsøvelser samt meditationer til at hele og helbrede.

”Der er så mange mennesker, unge som ældre, der lider i en eller anden forstand. De går til lægen, som ikke altid ved, hvad der skal gøres – om der eksempelvis skal gribes til antidepressiv medicin. Medicin er fantastisk, når det er nødvendigt, men det bør ikke være førsteprioritet i vores sundhedsvæsen”, siger Merete Dueholm.

De to kolleger og venner gik derfor nye veje for at lindre symptomer og forebygge sygdomme. Og med sygeplejen som baggrund, blev PranaUniverset det naturlige svar. Ikke fordi de nødvendigvis ville starte en virksomhed. Men fordi kaldet om at hjælpe andre blev ved med at fylde, og de begge havde egne, meget brugbare erfaringer. Camilla Qvist fortæller:

”Vi har mærket det på egen krop, da vi begge har været ramt af stress og har brugt mediyogaen. Vi har fundet vores vej tilbage, så det virker. Det er virkelig dejligt, at man kan finde et redskab, der kan hjælpe andre, når man nu ikke kan det med det fag, man er uddannet indenfor. At hjælpe andre. – Det er der, mit hjerte ligger, og det kan vi gøre gennem mediyogaen.”

Forskning støtter op

Det er ikke tilfældigt, at både Camilla og Merete mærkede en positiv forandring gennem mediyogaen. Netop den behandlingsform har naturvidenskabeligt belæg, og det er en vigtig faktor at slå fast.

”Det er den eneste yogaform, som faktisk er forskningsbaseret. Der er dokumenterede effekter fra blandt andet svenske undersøgelser”, siger Merete Dueholm.

Her får patienter med forhøjet blodtryk ikke en recept på medicin, men et tilbud med ti behandlinger til mediyoga. Én behandling pr. uge kan nogle gange være nok til at undgå et medicinsk forløb og er på den måde en forebyggende indsats og en alternativ vej til at styrke den fysiske sundhed og mentale trivsel.

Og som Camilla Qvist understreger er det ikke engang svært at praktisere. Mediyogaen er nem og ligetil:

”Det er en yoga, alle kan være med til. Der er ingen ”krigerstilling” eller ”træet”. Det er roligt, og en enkelt måde at komme ned i gear på, da det foregår siddende på stolen, på gulvet eller liggende. Det handler meget om at finde ind til åndedrættet og finde ro i kroppen”.

Øreakupunktur, også kaldet NADA kan supplere mediyogaen, ligesom NADA også går hånd i hånd med den stress- og life coaching som Merete tilbyder samt Camillas fysiurgisk massage.

Et behov for at komme ned i gear

De forskellige behandlingstilbud er for alle. Fra 2 år og op 100. Både små børn, voksne og ældre kan nyde godt af at slå et smut forbi PranaUniverset.

”Hverdagen kan være travl og kaotisk med forventninger udefra og fra en sig selv – hvordan skal man skal være, hvem skal man være, og hvor meget man skal kunne. Det starter helt fra barnsben. Og her tilbyder vi, at man kan få ro og nærvær og finde ud af, hvad der egentlig er vigtigst for den enkelte. En pause fra dit hoved, en hjernepause og en pause fra hverdagen”, forklarer Merete Dueholm, mens hun refererer til 90% af sygdomme, som er stressrelateret og skyldes, at vi alt for ofte befinder os på den øverste etage:

”Når vi er i vores hoveder og ikke i vores krop, så glemmer vi at trække vejret. Og nede omkring navlesakraet, der sidder al vores livskraft, og hvis vi altid trækker vejret overfladisk eller hyperventilerer. Eller stopper med at trække vejret, når vi er angst eller urolige, så får vi ikke fat i vores livsenergi. Og så bliver man syg”.

Og så er vi tilbage ved hele formålet. At hjælpe andre.

For Camilla Qvist og Merete Dueholm sker det på samme sted, som de lærte hinanden at kende. På Sygehuset.

”Tænk at det er her, vi ender. Det er fantastisk, at der er den mulighed. Det er lidt som at komme hjem. Der er sådan en ro her. Det varmer”, slutter Camilla Qvist af.