Handy Woman indtager Sygehusgrunden i ligestillingens navn

Posen var rystet og traditionelle mande- og kvindefag blev udfordret, da Sygehusgrunden lagde rammer for uddannelsesmesse i uge 10. Handy Woman og en workshop om lampeudtag rundede to begivenhedsrige dage af.

”Jeg kan til nøds få lov til at holde støvsugeren og suge støvet op, når min mand borer”, siger Hanne, mens snakken går i den pink truck, som fylder det meste af gaden ved Regionshuset på Sygehusgrunden.

Dagens workshop med Handy Woman alias Jeanne Fjorback står på lampeudtag. Og Hanne er klar til at skifte støvsugeren ud med afisoleringstang, skruetrækker og ledninger. – Der skal laves lamper og sættes strøm til.

”Jeg synes, det er gået rigtig godt. Det tør jeg godt selv gå i gang med”

Handy workshops som kronen på værket

Eventet med elektriske pærer og kvinder i håndværkerens rolle ligger i naturlig forlængelse af de to foregående dage med ligestilling og ligeværd i fokus.

På uddannelsesmessen, afholdt af Holstebro Udvikling, var der skubbet lidt ekstra til forestillingen om de traditionelle fag, og de køn, der normalvis varetager de klassiske opgaver.

De 150 elever fra seks 6.- og 7. klasser i Holstebro Kommune kunne derfor møde alt fra kvinder i militæret og kvinder på mekanikeruddannelsen til mænd på sosu-uddannelsen og mandlige sygeplejere.

Flere af eleverne var også et smut forbi standen med Handy Woman, hvor lampeudtag var på ”skoleskemaet”.

”Det kan jeg sgu også det her”

Tilbage i trucken er dagens workshop ved vejs ende. Alle pærer lyser, humøret er højt og gåpåmodet til fremtidige ”mandeopgaver” er stor.

”Jeg synes, det er gået rigtig godt. Det tør jeg godt selv gå i gang med”, siger Hanne med et stort smil og er klar på endnu en workshop om dryppende blandingsbatterier.

For Handy Woman har der været rigeligt at se til med de mange elever tidligere på dagen og workshop for kvinder som afslutning.

”En super god dag. God stemning. Både de unge mennesker og de voksne. Det har været hyggeligt, og der er så mange, der genre vil lære noget. Jeg kan godt lide at lære fra mig og give folk en følelse af – ”Det kan jeg sgu også, det her””, runder Jeanne Fjorback af.