Sygehusgrunden donerer to nødgeneratorer til nødhjælp i Ukraine

Det var hårdt arbejde og holdånd, da to 10 tons nødgeneratorer blev fragtet op fra kælder og kedelbygning for at blive læsset på lastbiler og kørt til Ukraine. De to nødgeneratorer skal blandt andet bruges til at generere strøm til civilbefolkningen.

Hvad skal det gamle sygehus i Holstebro bruge sine nødgeneratorer til?

Ikke ret meget.

Arealudviklingsselskabet, som udvikler og driver Sygehusgrunden, donerer derfor to ud af tre nødgeneratorer til Ukraine.

Og der er hårdt brug for dem. Infrastrukturen er blevet et mål i krigen, og den ukrainske befolkning mangler strøm og rent drikkevand.

”Nødgeneratorerne kan imødekomme basale behov og er blandt de ting, som ikke skal bruges mere. De kan gøre mere nytte i Ukraine end her”, siger direktør for Arealudviklingsselskabet og Sygehusgrunden, Thomas Leerberg.

Han bekræfter, at de to nødgeneratorer nu gør gavn i Odessa i det sydlige Ukraine, hvor de hjælper lokalbefolkningen med at få strøm.

”Vi er rigtig glade for at kunne hjælpe til i sådan et projekt. Det er jo vores målsætning, og sådan vi Y’s Men er. Det har været hårdt arbejde, men jeg synes, det er gået godt, og vi er alle glade. Så det kan vist ikke være bedre” siger medlem i Y’s Men, Knud Erik Lynggard.

Flere frivillige giver en hånd med

Det er velgørenhedsorganisationerne ”Y’s Men”, som står for processen med at fragte de to nødgeneratorer ud fra sygehuset og læsse dem på lastbiler, mens ”Bevar Ukraine” hjælper til med overleveringen af de to generatorer til beredskabsstyrelsen i Ukraine.

”Det har været et fint samarbejde med de to frivillige organisationer, som har gjort et imponerende stykke arbejde”, siger Thomas Leerberg.

Selvom de to nødgeneratorer vejer omkring 20 tons, og den ene skulle fragtes op fra en kælder, er processen gået som planlagt.

For Y’s Men handler det om at hjælpe folk i nød, uanset hvor tung opgaven er.

Sammen med teamet af frivillige i projektet har Y’s Men arbejdet to dage med at få klargjort nødgeneratorerne, så de kan gøre en forskel for den ukrainske civilbefolkning.

Se videoerne fra Danmark og Ukraine nedenfor.